محققان دریافتند که رژیم کتو در دوزهای کوچک بهتر عمل می کند

24ژانویه 2020 - یک رژیم کتوژنیک - که 99 درصد کالری آن از چربی و پروتئین و تنها 1 درصد از کربوهیدرات ها تأمین می شود - در کوتاه مدت فوایدی را برای سلامتی ارائه داد، اما اثرات منفی آن پس از گذشت حدود یک هفته، در موش ها نمایان گردید.

نتایج تحقیقات محققان دانشگاه Yaleحاکی از آن است که رژیم کتو می تواند در مدت زمان محدود سلامت فرد را با کاهش خطر ابتلا به دیابت و التهاب بهبود بخشد. این نتایج همچنین اولین گام مهم به سمت کارآزمایی بالینی ممکن در انسان هستند.

رژیم کتو به طور فزاینده ای محبوب شده است و افراد مشهور اکثرا اعلام می کنند که از آن به عنوان یک رژیم کاهش وزن استفاده کرده اند.

در مطالعه ی دانشگاه Yale، ​​که در شماره ی ژانویهNature Metabolism  منتشر شد، محققان دریافتند که اثرات مثبت و منفی این رژیم غذایی هر دو به نوعی از سلولهای ایمنی به نام سلولهایT دلتا گاما مربوط  می شود که سلولهای محافظ بافت هستند و خطر دیابت و التهاب را کاهش می دهند.

دکتر Vishwa Deep Dixit ، از دانشکده ی پزشکی دانشگاه ییل، ​​گفت: یک رژیم کتو بدن را گول زده و به سوزاندن چربی تحریک می کند. هنگامی که سطح گلوکز بدن به دلیل کمبود کربوهیدرات در این رژیم کاهش می یابد، بدن برای مقابله با گرسنگی- گرچه اینطور نیست – اقدام می کند و به جای کربوهیدرات ها، شروع به سوزاندن چربی ها می کند. این فرآیند به نوبه خود باعث می شود مواد شیمیایی به نام اجسام کتونی به عنوان منبع جایگزین سوخت استفاده شوند. هنگامی که بدن کتون بادی ها را می سوزاند، سلولهای gamma delta Tدر سراسر بدن گسترش می یابند.

دکتر Dixit ، استاد طب مقایسه ای و ایمونوبیولوژی گفت: این امر خطر دیابت و التهاب را کاهش می دهد و متابولیسم بدن را بهبود می بخشد. وی گفت: پس از یک هفته از رژیم کتو، موش ها کاهش سطح قند خون و التهاب را نشان دادند.

محققان دریافتند که در بدن در این حالت "گرسنه بودن و گرسنه نبودن" ، ذخیره چربی همزمان با تجزیه ی چربی اتفاق می افتد. دکترDixit  گفت: وقتی موش ها رژیم غذایی پر چرب و کم کربوهیدرات را بیش از یک هفته ادامه دهند، آنها چربی بیشتری نسبت به آنچه می توانند بسوزانند، مصرف می کنند و همین موضوع خطر دیابت و چاقی را افزایش می دهد.

وی گفت: آنها سلول هایT محافظت کننده گاما دلتارا در بافت چربی خود از دست می دهند.

هنوز برای تأیید ادعاهای حکایت شده از مزایای سلامتی رژیم کتو، مطالعات بالینی طولانی مدت در انسان لازم است.

دکتر Dixit گفت: قبل از تجویز چنین رژیمی، یک کارآزمایی بالینی بزرگ در شرایط کنترل شده برای درک مکانیسم مزایای متابولیکی و ایمنی یا هرگونه آسیب احتمالی آن برای افراد دارای اضافه وزن و پیش دیابت ضروری است.

دلایل خوبی برای ادامه مطالعه وجود دارد: طبق آمار مراکز کنترل بیماریها، تقریباً 84 میلیون بزرگسال آمریکایی - یا بیش از یک نفر از هر سه نفر - مبتلا به پیش دیابت (افزایش سطح قند خون) هستند که آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 ، بیماری قلبی و سکته مغزی قرار می دهد و بیش از 90 درصد از مبتلایان به این بیماری از ابتلای خود به این بیماری بی اطلاع هستند.

دکتر Dixit گفت: چاقی و دیابت نوع 2 بیماریهای سبک زندگی هستند، رژیم غذایی به افراد این امکان را می دهد که راهی برای کنترل شرایط خود داشته باشند.

با جدیدترین یافته ها، محققان اکنون از مکانیسم هایی که بدن در هنگام رژیم کتو بکار می گیرد، اطلاعات بیشتری بدست آورده اند، و اینکه چرا این رژیم ممکن است مزایای سلامتی را در دوره های زمانی محدود به همراه آورد.

دکتر امیلی گلدبرگ، دانشجوی فوق دکترا در پزشکی مقایسه ای، که متوجه شد رژیم کتو سلول هایT گاما دلتا را در موش گسترش می دهد، گفت: یافته های ما بر تاثیرات متقابل متابولیسم و ​​سیستم ایمنی بدن و اینکه چگونه این تاثیرات متقابل عملکرد سلول های سالم را هماهنگ می کند، تأکید می کند.

دکتر Dixit گفت: خبر خوب اینست که رژیم کتو در دوزهای کوچک بهتر عمل می کند، طول مدت ایده آل برای این رژیم غذایی بمنظور ایجاد فواید سلامتی در انسان موضوع مورد مطالعه ی بعدی ما خواهد بود، واقعیت این است که هیچ کس مایل نیست برای همیشه رژیم بگیرد!

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-01-keto-diet-small-doses.html